sobota, 23 stycznia 2021

Testowanie nr 2...

 ... rusza już za chwilę i będzie dotyczyć mozaiki.

Mowa tu o komplecie w kwadraciki, którego pierwszą wersję w kolorze błękitno-białym pokazałam jeszcze w grudniu (zobacz - TUTAJ).

Główną rolę odgrywa tutaj pochód kwadracików, który był już wykorzystywany przeze mnie w innych projektach (np. w szaliku/kominie Mosaic on a swing oraz chuście Thunderbolt). Lubię ten motyw za jego asymetrię i w tym projekcie również wyraźnie ją widać.

Przy niebiesko-białej czapce zapowiadałam, że kolejna wersja będzie dziergana od góry do dołu i tak też zrobiłam. Główną przyczyną odwrócenia kierunku było wyjście naprzeciw osobom, które lubią krótsze, bardziej dopasowane czapki. W ten sposób nie ma ryzyka zniekształcenia motywu mozaikowego w górnej jego części. Po prostu najpierw dzierga się czubek, potem rozpoczyna motyw kwadracików, a gdy już uznamy, że długość czapki nam odpowiada, to przeskakujemy do etapu końcowego i tyle. Przy oryginalnej długości kwadraciki spotykają się ze sobą przy dolnym brzegu, a w w wersji skróconej nie.



Opis został opracowany na włóczkę Baby Merino Drops w czterech rozmiarach: dziecko (S, M, L), ale dodałam do niego też informacje na temat dziergania z dowolnej włóczki i w dowolnym rozmiarze. Oznacza to, że można taką czapkę wykonać z czego się chce i dla kogokolwiek, tylko wcześniej trzeba zrobić próbkę. Chociaż prawdę mówiąc i tego nie trzeba robić (ale tylko w sytuacji, gdy znamy włóczkę i wiemy, czy ma tendencję do rozciągania się), bo dziergając od czubka możemy zmierzyć cząstkowe parametry w trakcie przyrastania robótki.


Najwięcej zmian w stosunku do poprzedniej wersji dokonałam w kominie. Biało-niebieska wersja była dziergana wzdłuż i na końcu została zszyta. Również motyw mozaikowy był trochę inaczej ułożony. Nową wersję komina postanowiłam dziergać w okrążeniach, a mozaikę ułożyłam w 4 trójkąty. 

Obwód komina to ok. 128 cm, w związku z tym trzeba mieć świadomość, że liczba oczek w okrążeniu jest duża (między 350 a 400 na drutach 3 mm). Najtrudniejszy moment jest na początku, gdy trzeba te oczka nabrać na drut, a potem bardzo ostrożnie połączyć robótkę w okrąg, by jej nie przekręcić (dobrze jest to sprawdzić kilka razy). Gdy to się uda, to potem będą już tylko same plusy takiego sposobu dziergania, m.in. mniej okrążeń do przerobienia na wysokość i brak konieczności zszywania. 

W formie zamotanej komin układa się następująco:



Do wykonania tego komina można zastosować dowolną włóczkę. Można go też modyfikować pod względem rozmiaru, ale należy pamiętać, że zmiany w obwodzie wpłyną też na szerokość komina, ponieważ proporcje pomiędzy motywami są stałe.


To co? Jest ktoś chętny do testowania?

Możesz się zgłosić do samej czapki, samego komina lub kompletu. 

Jeśli się zgłosisz, to otrzymasz wzór bezpłatnie, by potem w terminie wydziergać swoją wersję. Zapewniam, że wzór poprowadzi Cię krok po kroku i praca z nim będzie przyjemna.

Dla osób, które chciałyby dołączyć do testowania, utworzyłam nową zakładkę: Testowanie - aktualne informacje (pod zdjęciem tytułowym bloga). W zakładce tej znajdziesz informacje o terminach i przebiegu testu. Zapraszam.




8 komentarzy:

  1. Myślę (zdarza mi się ), szukam w zakamarkach pamięci ;0) i wydaje mi się, że dostała mi włóczka w sporej ilości, po zrobieniu szala ;0)...
    Tak! Myślę, że piszę się na testowanie czapki :0)
    Pozdrawiam serdecznie Reniutku i do "zobaczenia" w teście ;0)))
    Buziole

    OdpowiedzUsuń
  2. Reniu - komplet jest przepiękny! Mój mózg zupełnie nie "ogarnia" jak to jest zrobione, ale jest to piękne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Reniu, kolejny świetny projekt! Śliczny komplet i trudno mu się oprzeć:) Chyba przejrzę swoje zapasy włóczkowe. Może coś znajdę odpowiedniego:)

    OdpowiedzUsuń