wtorek, 22 grudnia 2020

Na fali pomysłów na mozaikę...

 ... powstały dwa kolejne komplety dla dzieci mojej przyjaciółki. Zaczęłam je dziergać jeszcze w listopadzie i bardzo się spieszyłam, ponieważ chciałam je ukończyć przed nadchodzącymi świętami.

Pierwszy komplet powstał dla chłopca w wieku 5,5 roku, w kolorach wybranych przez jego mamę i z zastosowaniem motywu pętelek.

Najpierw powstała czapka, jako próba opracowania modelu, który pasowałby też do chusty MAY LOOPS. Czapka była dziergana w okrążeniach od dołu do góry. Po jej wykonaniu mam już wnioski co zmienić, by było lepiej. Chciałam ją nawet spruć i zrobić jeszcze raz, ale jednak zostawiłam i z perspektywy czasu myślę, że nie jest źle, aczkolwiek do kompletu z chustą powstanie coś innego.


Dopełnieniem czapki jest komin, który również był dziergany w okrążeniach. Dzięki zastosowaniu pewnego tricku, udało mi się optycznie schować miejsce łączenia okrążeń.

Użycie cienkiej włóczki i drutów o małym rozmiarze może trochę przerażać, bo to oznacza, że przy obwodzie 120 cm w każdym okrążeniu będzie ok. 350 - 400 oczek do przerobienia. Uznałam jednak, że taki sposób przerabiania wpłynie najkorzystniej na ogólny wygląd komina, bo nie trzeba będzie zszywać ze sobą brzegów, co przy mozaice byłoby raczej widoczne. Myślę, że to był dobry pomysł i efekt bardzo mi się podoba.


Czapka ma wymiary: ok. 22 cm długości i 44 cm w obwodzie bez rozciągania. Komin jest szeroki na 19 cm i ma w obwodzie 120 cm.



Włóczka BABY MERINO Drops (kol. 13 - 140 g i kol. 36 - 70 g), druty 3 mm


Drugi komplet powstał dla 7-letniej dziewczynki, która wie czego chce, w związku z czym sama wybrała sobie zarówno kolory, jak i motyw mozaikowy. Powiem więcej, to ona zdecydowała, że jej brat otrzyma pętelki, a ona kwadraciki, które od samego początku kojarzyły jej się z kwiatkami :)


Podobają mi się skośnie ułożone motywy mozaikowe, a ten dodatkowo ma asymetryczny kształt, co postanowiłam wykorzystać przy ogólnym rozplanowaniu czapeczki.


Czapka była dziergana w okrążeniach od dołu i po jej zrobieniu już wiem, że kolejna wersja będzie dziergana od czubka, bo dzięki temu łatwiej będzie kontrolować długość czapki bez ryzyka zaburzenia kształtu mozaiki w górnej jej części.

Tutaj również przejścia między okrążeniami są niewidoczne, dzięki czemu czapkę można nosić dowolnie.



Początkowo miała być tylko czapka, jako próba opracowania modelu, który będzie pasować do szalika/komina MOSAIC ON A SWING lub chusty THUNDERBOLT. Pomyślałam jednak, że skoro zostało mi trochę włóczki, to dorobię do kompletu komin. W pierwszym odruchu chciałam wykonać mniejszą wersję komina Mosaic on a swing, ale z powodu braku czasu na przeliczanie (oryginał był wykonany z grubszej włóczki i w innym rozmiarze), postanowiłam użyć kształtu motywu z czapki. Ilość posiadanej włóczki wpłynęła na decyzję o odwróceniu kolorów. 


Tym razem postanowiłam przerobić komin poprzecznie i zobaczyć jak to będzie z tym zszywaniem mozaiki na żywych oczkach. No więc... da się, ale łączenie trochę widać i już wiem, że wolałabym wersję dzierganą w okrążeniach.





Czapka jest długa na 24 cm, a jej obwód bez rozciągania to 46 cm. Komin jest szeroki na 19 cm i ma 120 cm w obwodzie.

Włóczka HAPPY BABY Alize (kol. 218 - 100g) 
oraz BABY MERINO Drops (kol. 01 - 100 g),
druty 3 mm

Nie da się ukryć, że proces powstawania powyższych kompletów był czasem eksperymentowania. Podobało mi się to i mogę śmiało stwierdzić, że będzie ciąg dalszy. Moja fascynacja mozaiką wciąż trwa. Zamierzam też poprawić opis na czapkę JULIETTA HAT, bo z perspektywy czasu widzę, że ma on kilka niedociągnięć... Więcej na ten temat napiszę niebawem. 

Tymczasem jednak chcę Wam życzyć dużo radości i spokoju na ten nadchodzący czas. Trzymajcie się ciepło i zdrowo!

26 komentarzy:

  1. Super komplety :)) W pierwszej chwili myślałam, że dla chłopca też są serduszka, a tu taka niespodzianka - pętelki, fajny pomysł. A ten komplecik dla dziewczynki jest taki delikatny, dziewczęcy i nawet trochę romantyczny moim zdaniem. Renatko brawo, jesteś mistrz mozaikowy :))
    Pozdrawiam i życzę zdrowia na Święta, Ania

    OdpowiedzUsuń
  2. komplety są bardzo pomysłowe i pracochłonne. Jestem pod wrażeniem, :) Myślę że dzieciaki będą zachwycone. :) Pozdrawiam również. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Dzieciaki rzeczywiście są zachwycone i jak otrzymam jakieś zdjęcia od ich mamy, to dorzucę.

      Usuń
  3. Pani Renato, jest pani potencjalną autorką profesjonalnej książki dziewiarskiej na naszym rynku. Sama kupiłabym taki egzemplarz.
    Wielki potencjał do wykorzystania, czego życzę na nowy rok.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak się cieszę, że Ewa jest po mojej stronie, bo już kilkakrotnie wypowiadałam się, że książka musi być wydana. Skoro się jest "królową mozaiki" to trzeba to udokumentować. Bardzo ładny komplet chłopięcy, taki bardziej "odważny " chociaż dziewczęcy tez ma ten subtelny urok. Pozdrawiam i życzę dobrego światecznego nastroju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tą książką to nie jest taka prosta sprawa. Na razie skupiam się na tworzeniu i udostępnianiu poszczególnych projektów w formacie pdf, który można pobrać i wydrukować.
      Dziękuję za miłe słowa i życzenia :)

      Usuń
  5. Narobiłaś się, ale jak efektownie! Czapka pętelkowa do komina pasuje idealnie, bardzo ciekawa jestem, jak ją zmodyfikujesz pod kątem chusty. Widzę wielką zaletę komina dzierganego w okrążeniach: mniej do przerobienia na wysokość! Będzie być może wzór na niego? Z tym magicznym przejściem między okrążeniami?
    Komplet błękitny zupełnie mnie olśnił! Ta asymetria we wzorze jest po prostu świetna, i w czapce, i w kominie. A na ten komplet będzie być może wzór?
    A jeszcze przy okazji - teraz widzę, jak ładnie prezentuje się czapka krótsza, bez zwisającego tyłu. Chyba będę dziergać kolejne czapki z Twoich projektów, bo to się po prostu nie da powstrzymać. I nie tylko czapki.
    Wszystkiego dobrego i dużo świętego spokoju na te dni i w ogóle :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Olu :) Jak ja się cieszę, że się nie powstrzymujesz i dziergasz :)))
      Wszystkie wzory chciałabym opublikować (co wyjdzie, zobaczymy) i pierwsze testy powinny ruszyć w styczniu.

      Usuń
  6. Aż oczopląsu dostałam:) Takie piękne komplety i tyle wariantów konstrukcyjnych. Każda z opcji jest ciekawa i nie dziwię się że obdarowani są zachwyceni.
    Mnie też podobają się kompleciki i tak jak Ola też wszystko bym dziergała:)
    Cieplutko pozdrawiam i życzę udanych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :))) To ja Cię Bożenko trzymam za słowo :)

      Usuń
  7. Piękne komplety! Podpisuję się pod "achami" i "ochami" komentujących powyżej, a pod pomysłem Ewy to już obiema rękami! Niezmiennie podziwiam talent do opracowania kolejnych wzorów z wykorzystaniem mozaiki, a opisanie i stworzenie schematu tym bardziej. Pozdrawiam i życzę dobrych Świąt Bożego Narodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  8. Oooo... ale super, oba komplety bardzo mi się podobają :)
    Życzę zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Reniu, ja poproszę wzór na czapkę do chusty May Loops ;0) włóczkę i zarezerwowany czas... już mam ;0)
    Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz życzę spokojnych świąt Bożego Narodzenia :0)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniu, wzór się właśnie tworzy. Jeszcze tylko wykonam prototyp, by sprawdzić czy to, co mi się w głowie urodziło ma sens i będziemy mogły zaczynać :)

      Usuń
  10. Napiszę krótko: PODZIWIAM ;) !!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Pełna profeska! Piękne komplety, jak na królową mozaiki przystało ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Coś pięknego! Tak śliczne te komplety, aż się zastanawiam, dlaczego ja nie mam czapki zrobionej tej techniką? Reniu - jesteś mistrzynią!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, miło mi :)
      Asiu, trzeba chwycić za druty i zrobić jakąś czapkę. Tylko trzeba bardzo uważać, bo jest duże ryzyko zakochania się w mozaice ;)

      Usuń
  13. Twoje mozaiki są cudowne i ciężko się zdecydować na jedne wzór. Chyba trzeba je wszystkei wydziergać ;)

    OdpowiedzUsuń