środa, 5 października 2022

Wymarzyłam sobie...

 ... stworzenie projektu opartego na motywach muzycznych i technice mozaikowej.

Mozaika rządzi się swoimi prawami, więc aby takie motywy były dobrze widoczne, należało je opracować w odpowiednim rozmiarze. To z kolei miało związek z formą, na której owe motywy miały się znaleźć. Po przeanalizowaniu różnych "za" i "przeciw" uznałam, że najlepiej byłoby umieścić takie motywy na kocu, poduszce lub torbie.

Akurat potrzebowałam nowej torby na nuty. Swoją altówkę trzymam w profilowanym futerale, który owszem, posiada doczepianą kieszeń na nuty, ale ja nie lubię jej używać i wszelkie zbiory nutowe noszę w dodatkowej, płóciennej torbie, zakładanej na ramię. Wiem już, że takich toreb nigdy za wiele, więc nie zastanawiając się dłużej podjęłam decyzję, że wydziergam mozaikową torbę na ramię o prostokątnym kształcie i rozmiarze idealnie mieszczącym format zborów nutowych.


Najbardziej popularnymi motywami muzycznymi są: klucz wiolinowy i nuty. Osobiście uważam, że nuta z chorągiewką, czyli ósemka jest najładniejsza, więc to ona musiała się znaleźć na mojej torbie. Zanim przystąpiłam do dziergania, rozrysowałam motyw z ósemką i wykonałam kilka próbek, na bieżąco go dopracowując. Potem przeliczyłam próbki na pożądane wymiary i przystąpiłam do dziergania prototypowej torby, która na jednej stronie ma 9 motywów ósemkowych, a na drugiej tylko piegi mozaikowe.



Użyłam włóczki produkowanej w Serbii, ale rozprowadzanej przez sklep TEDI, ponieważ urzekły mnie jej kolory i fakt, że jest to 100% bawełna (50 g = 125 m), która jest najlepszym surowcem na takie akcesoria. Wykorzystałam kolory: czarny (130 g), pomarańczowy (20 g), turkusowy (18 g), różowy (21 g), seledynowy (11 g). Razem 200 g, w tym 130 g na główny kolor i w sumie 70 g na kontrastowy kolor. 

Być może zastanawiacie nad stroną praktyczną takiej dzierganej torby, wszak papier wcale nie jest lekki. Jeśli włożymy do niej kilka zbiorów nutowych lub teczek, to uchwyty mogą się rozciągać, a i sama torba również, co widać na powyższych zdjęciach. I tu podpowiem, że mamy dwie opcje: albo nosić tylko lekkie rzeczy, albo wszyć podszewkę. Ja wybrałam drugą opcję i ten wybór stał się dla mnie motywacją do nauki szycia na maszynie. Dzięki podszewce (wykonanej z materiału, który się nie rozciąga) torba zrobiła się sztywniejsza i nie ulega rozciąganiu. Testuję ją już cały miesiąc i szczerze jestem z niej bardzo zadowolona.


Jeszcze w trakcie dziergania mój mąż rzucił luźną uwagę, że układ motywów fajnie wygląda, ale jeszcze ciekawiej by było, gdyby te ósemki wymieszać z innymi wartościami. To mnie zainspirowało do dalszego rysowania oraz stworzenia przy okazji takiego opisu wykonania, w którym znalazłyby się nie tylko różne układy motywów wraz ze schematami, ale także szablony do tworzenia własnych kompozycji. 

Na pewno gdzieś na świecie są dziewiarki, które lubią mozaikę i nie wstydzą się nosić torby z nutkami. Ewentualnie mają kogoś takiego w swojej rodzinie lub w gronie znajomych. Dla takich osób powstało 20 małych motywów z nutami i znakami chromatycznymi oraz 3 duże motywy z kluczami muzycznymi. Jest z czego komponować. Dla osób lubiących "gotowce" mam przygotowanych 9 wzorów do wyboru. 

Jeden, a właściwie dwa nowe wzory postanowiłam od razu przetestować.

Wykonałam drugą torbę (na razie jeszcze bez podszewki), w której na jednej stronie umieściłam kompozycję z ósemek, szesnastek i krzyżyków, a z drugiej klucz wiolinowy.


Włóczka IDEAL Yarn Art (100% bawełny; 50 g / 170 m - kol. czarny) oraz 
BABY COTTON Gazzal (60% bawełny, 40% akrylu; 50 g = 165 m - kol. czerwony),
druty 3 mm

To jeszcze nie koniec. Zamierzam wydziergać trzecią torbę, spersonalizowaną dla altowiolistów - z kluczem altowym i kolejnym układem nut i znaków. Taka jestem podekscytowana możliwością kombinacji, że tylko czasu na dzierganie przydałoby się więcej...

A może Ty też lubisz muzykę oraz mozaikę i chciałabyś przetestować opis wykonania torby? Jeśli tak, to zapraszam do zakładki TESTOWANIE - AKTUALNE INFORMACJE, gdzie można poczytać więcej na ten temat.



12 komentarzy:

  1. FANTASTYCZNA jest ta torba! Jak kiedyś ogarnę mozaikę, to muszę ją zrobić! Tym bardziej, że najmłodsza zaczęła naukę gry na skrzypcach :) Ale chyba najpierw 'muzyczny sweterek' jej wydziergam ;) Niech Twoje marzenia zawsze się spełniają !!! I gratuluję poszerzenia umiejętności o szycie na maszynie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow 😲😲😲 alez ty masz dar do tej mozaiki. Bombowa torba.

    OdpowiedzUsuń
  3. A czy kiedyś coś z projektów Reni nie było bombowe? Zastanawiam się, czy w każdym z twoich Reniu projektach mąż występował jako współautor?Gratulacje, materiału na książkę przybywa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Honorato :) Myślę, że w większości moich projektów jest jakiś pierwiastek pomysłów męża.

      Usuń
  4. Bardzo ładne torebki :) i podziw, że tyle kombinacji wymyśliłaś Reniu, brawa :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) mi to tylko dać wolną rękę i chwilę, a wymyślę kolejne warianty:-D

      Usuń
  5. Bardzo żałuję, że nie mogłam wziąć udziału w testach ale poczekam na gotowce😄
    Ta torba z wiolinowym kluczem skradła moje serce chociaż na pozostałe znaki muzyczne też jest szeroko otwarte❤️

    OdpowiedzUsuń
  6. Reniu - jesteś prawdziwą mistrzynią mozaiki! Te torby są takie urocze!!!!!

    OdpowiedzUsuń